Strona Główna


UżytkownicyUżytkownicy  Regulamin  ProfilProfil
SzukajSzukaj  FAQFAQ  GrupyGrupy  AlbumAlbum  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj
Winieta

Poprzedni temat «» Następny temat
Kolej na kolej?
Autor Wiadomość
dalambert 
Agent Chaosu


Posty: 23516
Skąd: Grochów
Wysłany: 31 Sierpnia 2010, 13:51   

NURS napisał/a
A poważniej, jaka jest twoja recepta w takiej sytuacji?

a tak na boczku może by rozwiązać wszystkie spółki pseudokolejowe, wywalić wszystkie zarządy, prezesów i rady nadzorcze na zbity pysk i bez odszkodowań/ w przypadku likwidacji firmy jest to możliwe/ , przywrócić JEDNE PKP i zaoszczędzic na początek kilkaset milionów złotych ;P:
_________________
Boże chroń Królową - Dalambert
 
 
Kai 
Bloody Mary


Posty: 10167
Skąd: Śląsk
Wysłany: 31 Sierpnia 2010, 13:59   

dalambert napisał/a
przywrócić JEDNE PKP i zaoszczędzic na początek kilkaset milionów złotych ;P:

I naprawdę w to wierzysz? :shock:

Pracowałam przez 11 lat w zakładach kolejowych i niestety, od tej sytuacji, jaka jest teraz, póki co nie ma odwrotu. Nawet, gdybyśmy chcieli, lwią część zaplecza projektowego i produkcyjnego już zlikwidowano.
_________________
- Ucieczka płynu dowodowego z miejsca zbrodni do przełyku podejrzanego!
- to nieprawda, płyn się boi pana władzy i skrył się we mnie!
 
 
Virgo C. 
Fred Flintstone


Posty: 6481
Skąd: Owczary
Wysłany: 31 Sierpnia 2010, 14:08   

Nie wspominając już o tym, że to jedno przedsiębiorstwo by przeżyć musiałoby zacząć ciać połączenia lokalne, w zdecydowanej większości nierentowne.
_________________
"Ja tam nie wiem o co cała ta wrzawa. U mnie w domu elektryczność jest w gniazdku. Gdyby ten pomysł rozpropagować, niepotrzebne byłyby żadne atomy."
 
 
 
dalambert 
Agent Chaosu


Posty: 23516
Skąd: Grochów
Wysłany: 31 Sierpnia 2010, 14:10   

Virgo C., a nie tną połączen lokalnych :?: , nie widzisz, ze ten cały experyment z "konkurencją" różnych spółek powstałych na majątku PKP to jedno gigantyczne złodziejstwo.
_________________
Boże chroń Królową - Dalambert
 
 
sneer 
Luke Skywalker

Posty: 235
Skąd: CiK Zadupie
Wysłany: 31 Sierpnia 2010, 14:13   

Ehh.... znowu kłania się brak wiedzy... Koleje (poza przewozamu towarowymi) są z definicji nierentowne. Co oczywiście nie oznacza, że to co wyczyniają w PKP ma sens, wręcz przeciwnie. Chcę powiedzieć tylko tyle, że nawet jakby firma była właściwie zarządzana, nie psuły jej związki zawodowe to i tak trzeba by dopłacać.
_________________
Życie jest formą istnienia białka!
Tylko w kominie czasem coś załka?
 
 
Kai 
Bloody Mary


Posty: 10167
Skąd: Śląsk
Wysłany: 31 Sierpnia 2010, 14:15   

Nierentowna jest też cała infrastruktura - żeby to się zmieniło, trzeba by w nią włożyć mnóstwo kasy.

Oczywiście samo utrzymanie sieci trakcyjnej i torów to też worek bez dna. Lata temu włożono sporo kasy w automatyzację górek rozrządowych, w tej chwili widzę, że od tamtej pory raczej wiele się nie zrobiło.
_________________
- Ucieczka płynu dowodowego z miejsca zbrodni do przełyku podejrzanego!
- to nieprawda, płyn się boi pana władzy i skrył się we mnie!
 
 
Virgo C. 
Fred Flintstone


Posty: 6481
Skąd: Owczary
Wysłany: 31 Sierpnia 2010, 14:16   

@dalambert
Że tak zapytam - często Ty jeździsz pociagami? Gdybyś jeździł to pewnie byś zauważył, że to gigantyczne złodziejstwo póki co wprowadziło w końcu konkurencje na kolei i ceny biletów w końcu poszły w dół, zamiast rosnąć bez szczególnego uzasadnienia. Że o komformcie podróży (głównie w składach IC) nie wspmnę.

@sneer
Dziwnym trafem PKP InterCity sobie radzi dobrze. Baa, stać ich na renowacje taboru i zakup nowych składów. Czego niestety w przypadku pociągów Regio nie widać zbytnio :roll:
_________________
"Ja tam nie wiem o co cała ta wrzawa. U mnie w domu elektryczność jest w gniazdku. Gdyby ten pomysł rozpropagować, niepotrzebne byłyby żadne atomy."
 
 
 
sneer 
Luke Skywalker

Posty: 235
Skąd: CiK Zadupie
Wysłany: 31 Sierpnia 2010, 14:17   

Virgo C. napisał/a

Dziwnym trafem PKP InterCity sobie radzi dobrze. Baa, stać ich na renowacje taboru i zakup nowych składów. Czego niestety w przypadku pociągów Regio nie widać zbytnio :roll:


Koleje jako całość przewozów pasażerskich.
_________________
Życie jest formą istnienia białka!
Tylko w kominie czasem coś załka?
 
 
Kai 
Bloody Mary


Posty: 10167
Skąd: Śląsk
Wysłany: 31 Sierpnia 2010, 14:22   

Virgo C., ależ kupili parę FLIRT-ów, ostatnio właśnie jeden wyskoczył z torów :twisted:

sneer, przecież się dopłaca, ale całe lata oszczędności na modernizacji teraz się mszczą. Trzeba było wpuścić nowy kapitał.
_________________
- Ucieczka płynu dowodowego z miejsca zbrodni do przełyku podejrzanego!
- to nieprawda, płyn się boi pana władzy i skrył się we mnie!
 
 
NURS 
Ojciec Redaktor


Posty: 18950
Skąd: Katowice
Wysłany: 31 Sierpnia 2010, 14:31   

dalambert napisał/a
NURS napisał/a
A poważniej, jaka jest twoja recepta w takiej sytuacji?

a tak na boczku może by rozwiązać wszystkie spółki pseudokolejowe, wywalić wszystkie zarządy, prezesów i rady nadzorcze na zbity pysk i bez odszkodowań/ w przypadku likwidacji firmy jest to możliwe/ , przywrócić JEDNE PKP i zaoszczędzic na początek kilkaset milionów złotych ;P:


ciekawe, że kaczy rząd tego nie zrobił? Dlaczego? bo to dziesiatki tysięcy kolejnych bezrobotnych. już byś wisiał zamiast liści, gdybyś toz robił.
_________________
Bez gwiazdy nie ma jazdy! www.robertjszmidt.pl
Nowe na stronie: premierowy fragment "Pól dawno zapomnianych bitew) i nowy wpis na blogu.
 
 
Virgo C. 
Fred Flintstone


Posty: 6481
Skąd: Owczary
Wysłany: 31 Sierpnia 2010, 14:31   

Kai już napisała o dopłacaniu przez samorządy, ja od siebie dodam że obecnie wymienia sie infrastrukture na trasie Wrocław - Katowice. W końcu, po tylu latach.

@Kai
Akurat co tam się z Kolejami Mazowieckimi wyprawia nie słyszałem. Za to pamiętam że na potrzeby RegioEkspresu PR zmodernizowały kilka składów, po czym na trasach i tak jeździły stare składy, bo nowe się psuły. Niczym za początku samego InterRegio, gdzie co jechałem do Wrocławia to coś się musiało spieprzyć po drodze.
_________________
"Ja tam nie wiem o co cała ta wrzawa. U mnie w domu elektryczność jest w gniazdku. Gdyby ten pomysł rozpropagować, niepotrzebne byłyby żadne atomy."
 
 
 
Kai 
Bloody Mary


Posty: 10167
Skąd: Śląsk
Wysłany: 31 Sierpnia 2010, 14:32   

Prawie tak jak likwidacja kopalń, tylko że tutaj nie ma na takie odprawy.
_________________
- Ucieczka płynu dowodowego z miejsca zbrodni do przełyku podejrzanego!
- to nieprawda, płyn się boi pana władzy i skrył się we mnie!
 
 
NURS 
Ojciec Redaktor


Posty: 18950
Skąd: Katowice
Wysłany: 31 Sierpnia 2010, 14:33   

dalambert napisał/a
Virgo C., a nie tną połączen lokalnych :?: , nie widzisz, ze ten cały experyment z konkurencją różnych spółek powstałych na majątku PKP to jedno gigantyczne złodziejstwo.


a kto tam tak ladnie kradnie? chcesz powymieniać się nazwiskami?
_________________
Bez gwiazdy nie ma jazdy! www.robertjszmidt.pl
Nowe na stronie: premierowy fragment "Pól dawno zapomnianych bitew) i nowy wpis na blogu.
 
 
sneer 
Luke Skywalker

Posty: 235
Skąd: CiK Zadupie
Wysłany: 31 Sierpnia 2010, 14:37   

Kai napisał/a
przecież się dopłaca, ale całe lata oszczędności na modernizacji teraz się mszczą. Trzeba było wpuścić nowy kapitał.


To nie do końca tak. Dobra zrobię wykład.

Przewozy kolejowe jako całość są nierentowne. Bierze się to stąd, że jest to tzw. dobro publiczne, w którego przypadku występuje jeszcze tzw. monopol naturalny. Tłumacząc to z polskiego na nasze: jeśli PKP miałoby przewozić tylu pasażerów ilu rzeczywiście potrzeba (w tym np. tych z małych miejscowości, gdzie kolej jest jedynym sensowym i tanim środkiem transportu) i po w miarę normalnych cenach niezbędne jest dokładanie do niej, bo nie ma szans na to aby przynosiła zyski. W takiej sytuacji koleje nie mogą bowiem dostosować swoich cen i ilości połączeń tak by być rentowne.

Tyle teorii. Co się dziej w praktyce: PKP zachowuje się jak klasyczny monopolista (bez tych dwóch zastrzeżeń powyżej). Znaczy: podnosi ceny, tnie połączenia. Pomimo tego wyciąga łapę po publiczne pieniądze tak jakby właśnie zachowywał się tak jak powyżej. Skąd się to bierze, ano przede wszystkim z tego jak jest zarządzana i niszczona przez związki zawodowe.

To co napisałem wyżej to jest czysta, aczkolwiek uproszczona ekonomia. Teraz będą moje prywatne poglądy. W sprawie podziału PKP na spółki. Otóż o ile kolej jako całość jest nierentowna, to jej poszczególne segmenty mogą być. Np. cargo czy intercity. Stąd podział na spółki jest przygotowaniem do prywatyzacji rentownych segmentów. A o resztę niech się martwią inni.
_________________
Życie jest formą istnienia białka!
Tylko w kominie czasem coś załka?
 
 
Kai 
Bloody Mary


Posty: 10167
Skąd: Śląsk
Wysłany: 31 Sierpnia 2010, 14:39   

Virgo C., ja pisałam o ostatnim wykolejeniu się FLIRT-a na trasie Katowice-Tychy.

A dziwisz się, że tak jest, skoro tory mamy przedwieczne, a układy torowe i tor-pojazd tym bardziej? Dziwię się, że te nowe lokomotywy w ogóle mogą jeździć.

sneer, wybacz, ale żaden pociąg nie pojedzie z prędkością 150-200 km/h na tym, co teraz określa się mianem torów - nie mówię tu o magistralach. Ty tych pieniędzy nie widzisz, ale trzeba je wydać ze względu na bezpieczeństwo jazdy, niestety, komfort pasażerów jest sprawą drugorzędną.
_________________
- Ucieczka płynu dowodowego z miejsca zbrodni do przełyku podejrzanego!
- to nieprawda, płyn się boi pana władzy i skrył się we mnie!
 
 
sneer 
Luke Skywalker

Posty: 235
Skąd: CiK Zadupie
Wysłany: 31 Sierpnia 2010, 18:13   

Kai napisał/a

sneer, wybacz, ale żaden pociąg nie pojedzie z prędkością 150-200 km/h na tym, co teraz określa się mianem torów - nie mówię tu o magistralach. Ty tych pieniędzy nie widzisz, ale trzeba je wydać ze względu na bezpieczeństwo jazdy, niestety, komfort pasażerów jest sprawą drugorzędną.


No to przecież o tym piszę Kai. Te pieniądze są, tyle że PKP je marnuje.
_________________
Życie jest formą istnienia białka!
Tylko w kominie czasem coś załka?
 
 
Kai 
Bloody Mary


Posty: 10167
Skąd: Śląsk
Wysłany: 31 Sierpnia 2010, 18:25   

sneer, nie sądzę, skoro pomimo potwornie wyglądających "dworców widm" pociągi jeżdżą w miarę bezpiecznie, zarówno osobowe, jak i towarowe. Jako ekonomista nie musisz wiedzieć, ile i jakich urządzeń wymaga bezawaryjne działanie linii, górki rozrządowej, a nawet zwykłych rogatek.
_________________
- Ucieczka płynu dowodowego z miejsca zbrodni do przełyku podejrzanego!
- to nieprawda, płyn się boi pana władzy i skrył się we mnie!
 
 
sneer 
Luke Skywalker

Posty: 235
Skąd: CiK Zadupie
Wysłany: 31 Sierpnia 2010, 18:34   

Kai napisał/a
sneer, nie sądzę, skoro pomimo potwornie wyglądających dworców widm pociągi jeżdżą w miarę bezpiecznie, zarówno osobowe, jak i towarowe. Jako ekonomista nie musisz wiedzieć, ile i jakich urządzeń wymaga bezawaryjne działanie linii, górki rozrządowej, a nawet zwykłych rogatek.


Oraz punktualnie. A obsługa jest super, wagony czyste i nowoczesne, w dodatku w pociągach jest bezpiecznie.
_________________
Życie jest formą istnienia białka!
Tylko w kominie czasem coś załka?
 
 
Virgo C. 
Fred Flintstone


Posty: 6481
Skąd: Owczary
Wysłany: 31 Sierpnia 2010, 18:44   

@sneer
Moje doświadczenie jeśli chodzi o podróżowanie pociagami wskazuje, że PKP IC właśnie takie jest. Natomiast to co chciałeś swoim sarkazmem wskazać idealnie pasuje do PR. Może poza tym bezpiecznie - od lat jeżdże pociagami i, odkupać, jeszcze ani razu mi się nic nie stało ani nikomu z kim jechałem w tym samym wagonie/przedziale.
_________________
"Ja tam nie wiem o co cała ta wrzawa. U mnie w domu elektryczność jest w gniazdku. Gdyby ten pomysł rozpropagować, niepotrzebne byłyby żadne atomy."
 
 
 
Kruk Siwy 
Wierny Legionista


Posty: 22004
Skąd: Szmulki
Wysłany: 31 Sierpnia 2010, 18:46   

Virgo C. napisał/a
odkupać,
słusznie. Zupełnie przyzwoicie można to już zrobić. I jest papier!
_________________
Tu leży pisarz nieznany.
Marzył, że dorówna tuzom.
Talent miał niespotykany
lecz pisał sobie, a muzom.

ˆ Agi
 
 
sneer 
Luke Skywalker

Posty: 235
Skąd: CiK Zadupie
Wysłany: 31 Sierpnia 2010, 18:59   

Virgo C. napisał/a
@sneer
Moje doświadczenie jeśli chodzi o podróżowanie pociagami wskazuje, że PKP IC właśnie takie jest. Natomiast to co chciałeś swoim sarkazmem wskazać idealnie pasuje do PR. Może poza tym bezpiecznie - od lat jeżdże pociagami i, odkupać, jeszcze ani razu mi się nic nie stało ani nikomu z kim jechałem w tym samym wagonie/przedziale.


Bo właśnie IC są rentowne. Więc inwestują. Amen, albo Enter jak kto woli :D
_________________
Życie jest formą istnienia białka!
Tylko w kominie czasem coś załka?
 
 
dzejes 
prorok


Posty: 10065
Skąd: City
Wysłany: 31 Sierpnia 2010, 19:02   

sneer napisał/a
Te pieniądze są, tyle że PKP je marnuje.


Nie ma. Nie zdajesz sobie prawdopodobnie sprawy jakie środki trzeba włożyć w kolej.

Virgo C. napisał/a
Moje doświadczenie jeśli chodzi o podróżowanie pociagami wskazuje, że PKP IC właśnie takie jest.


I spóźnia się częściej, niż PR.
_________________
If we shadows have offended,
Think but this, and all is mended,
That you have but slumber'd here
While these visions did appear.
 
 
Virgo C. 
Fred Flintstone


Posty: 6481
Skąd: Owczary
Wysłany: 31 Sierpnia 2010, 19:13   

@Kruku
Taa, papier w pociągach to niestety nadal towar deficytowy. Ale głównie za sprawą idiotów, którzy wyrywają wszystkie ręczniki papierowe i rzucają do kibla albo na podłoge. Na nich przewoźnik nic nie poradzi.
A komputerowi przyda się reset - pisze szybciej niż tekst się pojawia na monitorze i literówki wale :oops:

@dzejes
Widać kwestia szczęścia, co chce jechać PR to są jakieś opóźnienia, jadąc z IC zawsze o podanej godzinie wsiadam i zgodnie z rozkładem wysiadam.
_________________
"Ja tam nie wiem o co cała ta wrzawa. U mnie w domu elektryczność jest w gniazdku. Gdyby ten pomysł rozpropagować, niepotrzebne byłyby żadne atomy."
 
 
 
sneer 
Luke Skywalker

Posty: 235
Skąd: CiK Zadupie
Wysłany: 31 Sierpnia 2010, 19:23   

dzejes napisał/a

Nie ma. Nie zdajesz sobie prawdopodobnie sprawy jakie środki trzeba włożyć w kolej.
.


Niewątpliwie potężne. O czym przekonano się np. w GB. Tym niemniej wkładanie je w PKP w obecnej postaci to marnotrawstwo.
_________________
Życie jest formą istnienia białka!
Tylko w kominie czasem coś załka?
 
 
dzejes 
prorok


Posty: 10065
Skąd: City
Wysłany: 31 Sierpnia 2010, 20:10   

Virgo C. napisał/a
Widać kwestia szczęścia, co chce jechać PR to są jakieś opóźnienia, jadąc z IC zawsze o podanej godzinie wsiadam i zgodnie z rozkładem wysiadam.


No więc ja mam statystyki z gazety, niestety nie ma tego artykułu online. Statystyki, które mówią, że IC zalicza znacznie więcej opóźnień, niż PR, głównie z powodu idiotycznego wyśrubowania rozkładów jazdy.
_________________
If we shadows have offended,
Think but this, and all is mended,
That you have but slumber'd here
While these visions did appear.
 
 
Virgo C. 
Fred Flintstone


Posty: 6481
Skąd: Owczary
Wysłany: 31 Sierpnia 2010, 20:53   

Widocznie ze względu na modernizacje o której pisałem wcześniej nieco poluzowali te rozkłady. Faktem jest, że nie pamiętam kiedy ostatni raz jadąc z Intercity do/z Wrocławia z/do Krakowa nie dojechałbym zgodnie z rozkładem.
_________________
"Ja tam nie wiem o co cała ta wrzawa. U mnie w domu elektryczność jest w gniazdku. Gdyby ten pomysł rozpropagować, niepotrzebne byłyby żadne atomy."
 
 
 
Kai 
Bloody Mary


Posty: 10167
Skąd: Śląsk
Wysłany: 31 Sierpnia 2010, 21:03   

Kruk Siwy, Eminencjo... nie znam tak dobrego providera jak Neo, oczywiście, jeśli nie próbuje się rozmawiać z paniami o niebiańsko-poduszkowym glosie na BL . Kłamią jak najęci, ale nie mogę narzekać na jakość usługi, przez 5 lat tylko 2 poważniejsze awarie.

Virgo C. napisał/a
co chce jechać PR to są jakieś opóźnienia, jadąc z IC zawsze o podanej godzinie wsiadam i zgodnie z rozkładem wysiadam.

Ile razy na ile jeździsz PR a IC? Bo ja widzę, że główne opóźnienia PR wynikają z tego, że przepuszczają nieustannie opóźnione IC...

sneer napisał/a
Tym niemniej wkładanie je w PKP w obecnej postaci to marnotrawstwo.
jak widać jednak nie, skoro nie mamy gigantycznych karamboli i jakoś poza ostatnim nieszczęsnym FLIRT-em mało co stwarza zagrożenie dla życia... no, może wspomniane toalety.
_________________
- Ucieczka płynu dowodowego z miejsca zbrodni do przełyku podejrzanego!
- to nieprawda, płyn się boi pana władzy i skrył się we mnie!
 
 
sneer 
Luke Skywalker

Posty: 235
Skąd: CiK Zadupie
Wysłany: 31 Sierpnia 2010, 21:34   

Kai napisał/a
jak widać jednak nie, skoro nie mamy gigantycznych karamboli i jakoś poza ostatnim nieszczęsnym FLIRT-em mało co stwarza zagrożenie dla życia... no, może wspomniane toalety.


Jak widać tak. Bo to nie sztuka jeździć 20 km/h i nie mieć wypadków. Porównaj sobie rozkłady jazdy sprzed wojny z obecnymi. Zdziwisz się mocno.
_________________
Życie jest formą istnienia białka!
Tylko w kominie czasem coś załka?
 
 
Rafał 
.

Posty: 14552
Skąd: Że: Znowu:
Wysłany: 1 Wrzeœśnia 2010, 07:28   

dalambert napisał/a
PKP to jedno gigantyczne złodziejstwo.
:bravo
Mój kum od maleńkości pnie się po drabinkach awansu w PKP i siedząc aktualnie na prezesowskim stołku zdania zgodnego z powyższym nie zmienia, a jak zaczyna opowiadać jak miliony w błoto się wywala, to flaki w człowieku się przewracają, niechby nawet ktoś ukradł, to by miał :twisted:
I pomyśleć, że współczynnik tarcia tocznego dla kolei jest 10-krotnie niższy niż dla samochodu. Chociaż z drugiej strony znawcy tematu są zgodni, że gdyby kolej nie powstała w XIX w, to by nie powstała nigdy. Tak się złożyło.
 
 
Rafał 
.

Posty: 14552
Skąd: Że: Znowu:
Wysłany: 1 Wrzeœśnia 2010, 09:56   

Kruk Siwy napisał/a
możesz coś więcej? Bo to ciekawe.
Dawnymi czasy to było, najstarsi górale jeszcze w kołyskach leżeli, jak pod groźbą tortur i kampanii wrześniowej zadano mi poprowadzenie seminarki o kolejach w związku z czym udać się musiałem do biblioteki PKP na ul.Dyrekcyjnej we Wrocku. Więc siłą rzeczy nie pamiętam za wiele, ale rozchodziło się o to:
w XIX w. nastąpił gwałtowny wzrost produkcji i liczebności populacji w Europie nakręcający rynki (1800 - 140 mln mieszkańców, 1900 - 420 mln mieszkańców). Pojawiła się potrzeba szybkiego przerzucania surowców i towarów, niebagatelny był też aspekt militarny. Jedynym dostępnym rozwiązaniem była budowa kolei, bo nie wymagała kolosalnych nakładów w infrastrukturę, a jedna lokomotywa mogła uciągnąć i ze 40 wagonów. Dróg jezdnych ani samochodów jeszcze wtedy nie było. Pierwsza autostrada na świecie to lata 20-te XXw. we Włoszech. I to był początek końca dominacji kolei w przewozach.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Partner forum
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group