Strona Główna


UżytkownicyUżytkownicy  Regulamin  ProfilProfil
SzukajSzukaj  FAQFAQ  GrupyGrupy  AlbumAlbum  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj
Winieta

Poprzedni temat «» Następny temat
Anegdoty historyczne i inne smaczne kąski
Autor Wiadomość
Fidel-F2 
Wysoki Kapłan Kościoła Latającego Fidela


Posty: 37515
Skąd: Sandomierz
Wysłany: 14 Grudnia 2015, 12:44   

robisz doktorat z archeologii?
_________________
Jesteśmy z And alpakami
i kopyta mamy,
nie dorówna nam nikt!
 
 
elam 
Gremlinek


Posty: 11118
Skąd: kotlinka gremlinka
Wysłany: 15 Grudnia 2015, 19:28   

U mnie w korpo to było na szkoleniu.
_________________
Ten się śmieje, kto umrze ostatni.
 
 
 
eta 
Luke Skywalker

Posty: 218
Skąd: pomorze
Wysłany: 17 Grudnia 2015, 07:07   

Luc du Lac napisał/a
z ciekawostek:

Cytat

1. Amerykański standard szerokości torów kolejowych (odstępu szyn) wynosi 4 stopy, 8.5 cala. Prawda, że to dziwaczna liczba? A czy wiesz dlaczego taki właśnie standard się stosuje?

2. Ponieważ w ten sposób buduje się linie kolejowe w Anglii, a właśnie angielscy przybysze budowali amerykańskie linie kolejowe. Dlaczego jednak Angli cy budowali je właśnie tak?

3. Ponieważ pierwsze linie kolejowe, budowali ci sami ludzie, którzy budowali wcześniej linie tramwajowe, a tam właśnie stosowano ten standard. Dlaczego jednak stosowano tam ten standard?

4. Ponieważ ludzie, którzy budowali linie tramwajowe, używali tych samych szablonów i narzędzi, jakich używali przy budowie wagonów tramwajowych, które miały taki odstęp kół. W porządku! Ale dlaczego wa gony miały taki właśnie dziwaczny odstęp kół?

5. No cóż, gdyby próbowali zastosować jakiś inny rozstęp, łamali by pewną starą zasadę budowy dalekobieżnych dróg angielskich, ponieważ mają one taki właśnie odstęp kolein na koła. Któż to budował te starodawne drogi z koleinami?

6. Pierwsze dalekobieżne drogi w Europie (i Anglii) zbudowało Imperium Rzymskie dla swoich legionów. Drogi te są w użyciu dotychczas. Ale skąd te koleiny?

7. Pierwotne koleiny uformowały rzymskie rydwany wojenne; każdy inny użytkownik tych dróg musiał się dostosować do nich, gdyż inaczej uszkodziłby koła swoich pojazdów. Ponieważ rydwany były wykonywane dla lmperium Rzymskiego, były one wszystkie do siebie podobne jeśli idzie o rozstęp kół. Jak widać amerykański standard odstępu szyn kolejowych: 4 stopy i 8.5 cala, pochodzi od parametrów technicznych rzymskich rydwanów bojowych. A biurokracja jest wieczna.

A więc następnym razem, kiedy dostaniecie do ręki jakąś dokumentację techniczną i zaczniecie podejrzewać, że może ona mieć coś wspólnego z końską dupą, będziecie mieli całkowitą rację, ponieważ rzymskie rydwany wojenne były konstruowane tak, aby ich szerokość była dostosowana do sumarycznej szerokości zadów dwu koni bojowych.

A teraz małe rozwinięcie tematu...
Kiedy spoglądacie na kosmiczny wahadłowiec na stanowisku startowym, widzicie dwie duże rakiety startowe przymocowane po bokach głównego zbiornika paliwa. Są to rakiety na paliwo stałe, w skrócie: SRB, produkowane w firmie Thiokol, w Utah, w U.S.A. Inżynierowie, którzy projektowali SRB woleliby, aby były one nieco grubsze, ale... SRB transportuje się z wytwórni na stanowisko startowe koleją. Tak się złożyło, że linia kolejowa biegnie na pewnym odcinku przez tunel wydrążony w górze. Rakiety muszą się zmieścić w tym tunelu. Tunel jest tylko odrobinę szerszy niż linia kolejowa, a linia ta, jak już wiecie, ma szerokość dwu końskich tyłków.

Tak więc jeden z głównych szczegółów konstrukcyjnych kosmicznego wahadłowca, być może najbardziej nowoczesnego systemu transportowego na świecie, został zdeterminowany ponad dwa tysiące lat temu przez szerokość końskiej *beep*.
A wy nadal myślicie, że nazwanie kogoś końską dupą jest dla niego ujmą...


miedzy punktem 5 i 6 jest przerwana narracja
 
 
Luc du Lac 
Cynglarz

Posty: 4924
Skąd: Wrocław
Wysłany: 18 Grudnia 2015, 08:49   

eta napisał/a


miedzy punktem 5 i 6 jest przerwana narracja


rozwiń proszę
 
 
gorat 
Modegorator


Posty: 13819
Skąd: FF
Wysłany: 19 Grudnia 2015, 00:12   

Podejrzewam, że zabrakło informacji też o tym, że Rzymianie bywali także Londyńczykami.
_________________
Początkujący Wiatr wieje: Co mogę dla kogoś zrobić?
Zostań drzewem wiśni.
---
鼓動の秘密

U mnie działa.
 
 
eta 
Luke Skywalker

Posty: 218
Skąd: pomorze
Wysłany: 13 Stycznia 2016, 09:24   

Luc du Lac napisał/a
eta napisał/a


miedzy punktem 5 i 6 jest przerwana narracja


rozwiń proszę


5. No cóż, gdyby próbowali zastosować jakiś inny rozstęp, łamali by pewną starą zasadę budowy dalekobieżnych dróg angielskich, ponieważ mają one taki właśnie odstęp kolein na koła. Któż to budował te starodawne drogi z koleinami?

5a. No cóż, gdyby próbowali zastosować jakiś inny rozstęp, nie mogliby postawić dyliżansów w charakterze wagonów;
5b. a dylizanse miały własnie taki rozstaw, gdyz część drug na Wyspie to ciągi kamieni z wyżłobionymi koleinami, a inny rozstaw skutkowałby jazda w przechyle i/lub połamaniem kół

6. Pierwsze dalekobieżne drogi w Europie (i Anglii) zbudowało Imperium Rzymskie dla swoich legionów. Drogi te są w użyciu dotychczas. Ale skąd te koleiny?
 
 
Luc du Lac 
Cynglarz

Posty: 4924
Skąd: Wrocław
Wysłany: 13 Stycznia 2016, 09:40   

hm? przeca nadali to w pkt. 7
 
 
eta 
Luke Skywalker

Posty: 218
Skąd: pomorze
Wysłany: 14 Stycznia 2016, 14:45   

Luc du Lac napisał/a
hm? przeca nadali to w pkt. 7


ale nie wyjaśniki dlaczego misieli zastosować odstęp, zasada zasadą , można olać, ale fizycznie postawili dyliżanse na torach, wymieniając tylko profil kół (no bo koleiny były wklesłe, a tory wypukłe)
dodatkowo należy zwrócic uwage że koleiny w rzymskich drogach były wykute celowo, nie wyżłobione w miarę używania.
 
 
Luc du Lac 
Cynglarz

Posty: 4924
Skąd: Wrocław
Wysłany: 1 Maj 2016, 17:28   

Pewien dysonans w czasie zabytkowania Drezna,
Tam A2M to A1S
ale nie o tym
co krok słyszy się (widzi zresztą tyż) i wielkości tego królika - w zasadzie gdyby nie on to nie byłoby po co jeździć do Drezna - jest na pewno symbolem rozkwitu Saksonii. Jest to z deka irytujące. Także ciągłe podkreślanie że władał Polską-Litwą.
 
 
Fidel-F2 
Wysoki Kapłan Kościoła Latającego Fidela


Posty: 37515
Skąd: Sandomierz
Wysłany: 1 Maj 2016, 22:10   

Masz jakieś wewnętrzne opory w napisaniu August II Mocny? Nie uważasz, że taka maniery może być z deka irytujaca?
_________________
Jesteśmy z And alpakami
i kopyta mamy,
nie dorówna nam nikt!
 
 
dalambert 
Agent Chaosu


Posty: 23516
Skąd: Grochów
Wysłany: 2 Maj 2016, 00:26   

Luc du Lac napisał/a
A1S
jeżeli już ro A3S - August Sas syn Mocnego to numerek 3.
_________________
Boże chroń Królową - Dalambert
 
 
Luc du Lac 
Cynglarz

Posty: 4924
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2 Maj 2016, 02:52   

uhm, skrótowość wyszła,

nasz August II Mocny to u nich August I Starke - trochę z tymi numerkami jest zamieszania, bo różne źródła stosują różną numeracje (albo saską albo polską)
 
 
Luc du Lac 
Cynglarz

Posty: 4924
Skąd: Wrocław
Wysłany: 1 Czerwca 2017, 10:07   

nie ma że Blitzkrieg.




 
 
dalambert 
Agent Chaosu


Posty: 23516
Skąd: Grochów
Wysłany: 1 Czerwca 2017, 10:57   

No, no i panzery w alkomat dmuchają :wink:
_________________
Boże chroń Królową - Dalambert
 
 
Rafał 
.

Posty: 14552
Skąd: Że: Znowu:
Wysłany: 9 Listopada 2017, 13:05   

Wczoraj pół sąsiedniego miasteczka zostało sparaliżowane, bo komuś się kiedyś zapomniało most rozminować. Z bliska wyglądało to tak:

https://www.facebook.com/...03594576408531/

Najciekawsze, że można było się tego spodziewać, jak również z 99% pewnością można wskazać kolejne zaminowane mosty. Bo skoro 3 z kolei most poddawany remontowi okazał się zaminowany, to pozostałe też muszą być.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Partner forum
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group