Piknik na skraju drogi [książki/literatura] - Lektury szkolne i edukacja
Ziuta - 31 Maj 2007, 17:44
I na cholerę Dobraczyński. To zdaje się PAX-owski komuch był.
ihan - 1 Czerwca 2007, 09:22
I jak zwykle sie okazało, że to wszystko była prowokacja i brutalny atak GW przyjaciela młodzieży. A fe.
Godzilla - 1 Czerwca 2007, 09:22
A taki rycerz Roland z mózgiem wylewającym się przez uszy zdążył jeszcze wrogów poszczerbić na polu bitwy i kamień mieczem podziabać. No i kto był większy chojrak?
ihan - 1 Czerwca 2007, 09:26
To jakieś nędzne pomówienia, że rycerzom mózg nie był niezbędny.
Godzilla - 1 Czerwca 2007, 09:39
Jak to? Przecież "Pieśń o Rolandzie" tako rzecze?
Rafał - 1 Czerwca 2007, 09:45
No dobra, gdzie te spisy lektur? Stary i nowy?
Piech - 1 Czerwca 2007, 09:53
Rafał napisał/a | No dobra, gdzie te spisy lektur? Stary i nowy? |
Okazuje się, że to są tylko propozycje, choć wczorajsza prasa przedstawiała to jako fakt dokonany. Nihil novi...
ihan - 1 Czerwca 2007, 09:59
Cóż Piechu, znając sposób działania Ministerstwa Edukacji (i nie tylko w zasadzie) i poprzednie wesołe ustalenia maturalne jakoś lepiej się czuję gdy prasa alarmuje wcześniej. Nawet jeśli jest to działanie przesadzone daje przynajmniej czas na kontrreakcje.
Piech - 1 Czerwca 2007, 10:02
A ja bym wolał, żeby prasa informowała zamiast alarmować.
Czy jest jakiś problem z informowaniem?
ihan - 1 Czerwca 2007, 11:20
Z powodów które podałam wyżej. Wiem, że się z tym nie zgadzasz, ale gdyby zachowania rządzących były normalne i przewidywalne wystarczyłoby informowanie. W obecnej sytuacji jednak alarmowanie staje się konieczne.
agnieszka_ask - 1 Czerwca 2007, 11:22
ihan, popieram, zwłaszcza, że ostatnio bardzo popularne jest odwracanie kota ogonem.
Piech - 1 Czerwca 2007, 11:34
ihan napisał/a | W obecnej sytuacji jednak alarmowanie staje się konieczne. |
W tym tkwi założenie, że odbiorca ma problem z przyswajaniem wiadomości albo że trzeba na niego wpływać, "urabiać". Nie potrzebuję takiej prasy.
ihan - 1 Czerwca 2007, 11:44
Gdyby odbiorca nie miał problemu, może rządziliby nami mądrzy ludzie.
A. Pilipiuk - 1 Czerwca 2007, 13:03
tia... gazeta wybiórcza - i wszystko jasne...
Martva - 1 Czerwca 2007, 18:20
Ja nie wiem skąd się Romanowi wzięło, że się nie przerabia Sienkiewicza. Bo niestety się przerabia. Krzyżacy, W pustyni i w puszczy, Potop, Quo vadis i Szkice węglem - mało mu?
Ziuta - 1 Czerwca 2007, 18:36
Niewiedza o przerabianiu w szkole Sienkiewicza wydaje się powszechna. Pewnie dlatego, że to wygodne. Giertych ma się o co pieklić, jego przeciwnicy cieszą się, że młodzieży nie katują tym zapiekłym nacjonalistą i szowinistą. Obie strony są kontent, mają sens życia.
Agi - 1 Czerwca 2007, 18:41
Mnie czytanie Sienkiewicza specjalnie nie bolało, za to Ludźmi Bezdomnymi rzucałam o ścianę.
Uważam, że kanon lektur powinien zawierać najwybitniejszych autorów reprezentatywnych dla danego okresu literatury, a nie służyć jako narzędzie indoktrynacji, w którąkolwiek stronę.
Adanedhel - 1 Czerwca 2007, 19:53
Ziuta napisał/a | Niewiedza o przerabianiu w szkole Sienkiewicza wydaje się powszechna. Pewnie dlatego, że to wygodne. Giertych ma się o co pieklić, jego przeciwnicy cieszą się, że młodzieży nie katują tym zapiekłym nacjonalistą i szowinistą. Obie strony są kontent, mają sens życia. |
Ale przecież Sienkiewicz jest w lekturach obowiązkowych. I to w kilku odsłonach. Żadni komuniści ani liberałowie nigdy go nie wywalili. W tej sprawie Giertych po prostu kłamie - bo nie chce mi się wierzyć, żeby był aż takim oszołomem.
Martva - 1 Czerwca 2007, 21:00
No właśnie, ja mam takie wrażenie że mu się nie chciało zajrzeć do tych list tylko z góry uznał, że Sienkiewicza na nich nie ma, bo to przecież patriotyczna literatura a młodzież jest wychowywana niepatriotycznie.
Albo coś w ten deseń.
Komentarz Szymborskiej mi się spodobał, zwłaszcza to o Nowych Atenach jako obowiązkowego podręcznika wiedzy o świecie
Adanedhel - 1 Czerwca 2007, 21:04
Komentarz Szymborskiej był dobry. Ale mi najbardziej spodobał się komentarz Kazimierza Kutza . Jest po prostu piękny
May - 1 Czerwca 2007, 22:50
Drodzy moi, w Anglii dzieci wogole nie maja kursu literatury swiatowej. A z pisarzy angielskich omawia sie szczegolowo wylacznie tworczosc Szekspira. Moje starsze dziecko w tym roku szkolnym mialo dwie lektury - Folwark Zwierzecy Orwella i Tempest (Burza) Szekspira. I tyle.
Co ciekawe - Anglicy kupuja znacznie wiecej ksiazek niz Polacy. W moim miescie (10 tys mieszkancow) sa dwie normalne ksiegarnie, tania ksiazka, ksiegarnia charytatywna oxfamu, oprocz tego dzial ksiazkowy maja jeszcze ze dwa sklepy i wszystkie z naszych 6 charity shops. Paradoksalnie wyglada na to, ze kurs literatury w szkole nie jest potrzebny, zeby rozbudzic sklonnosc do czytania...
A moje dziecko, ktore w Polsce czytalo z trudem i niezbyt chetnie, teraz wrecz polyka ksiazki (ale nie chce czytac po angielsku, za to wedrowycze zna niemalze na pamiec ). Fakt, ze bardzo pilnowalam, zeby mu czytac jak byl maly (pilnuje tez czytania Kat, choc ksiazki, ktore wybiera w bibliotece, moga czasem przyprawic o bol zebow ) na pewno teraz owocuje!
Selithira - 2 Czerwca 2007, 01:43
A ja, jak zwykle, ze spóźnionym zapłonem Na ogół nie lubię czytać tego, co mi się narzuca. Ale "Ferdydurke" mi się podobałp. "Fausta" też jakoś przeczytałam lekko i bez oporów. Itd, itp... Jeśli takie lektury zostaną usunięte z listy, to się w liceum chyba zanudzę na śmierć...
PS, zapomniałam dodać, jak Wy macie dobrze, że to już za Wami
Rafał - 14 Czerwca 2007, 11:10
Znalazłem !!!
Cytat | W szkołach podstawowych, w klasach I–III, uczniowie będą czytali następujące lektury:
Alan Aleksander Milne – Kubuś Puchatek, Chatka Puchatka;
Władysław Bełza – Kto ty jesteś? Polak mały!;
Jan Brzechwa – Moje ulubione wiersze;
Wanda Chotomska – Legendy polskie;
Alina i Czesław Centkiewiczowie – Anaruk, chłopiec z Grenlandii;
Mira Jaworczakowa – Jacek, Wacek i Pankracek;
Maria Konopnicka – Na jagody;
Maria Kownacka – Plastusiowy pamiętnik;
Maria Kruger – Karolcia;
Hugh Lofting – Doktor Dolittle i jego zwierzęta;
Astrid Lindgren – Dzieci z Bullerbyn;
Kornel Makuszyński – Awantura o Basię;
Jan Twardowski – Patyki i patyczki;
Julian Tuwim - Wiersze dla dzieci: Lokomotywa, Słoń Trąbalski.
W szkołach podstawowych, w klasach IV–VI, uczniowie będą czytali następujące lektury:
Carlo Collodi – Pinokio;
Karol Bunsch – Dzikowy Skarb (fragmenty);
Daniel Defoe - Robinson Crusoe;
Irena Jurgielewiczowa - Inna?;
Rudyard Kipling - Księga Dżungli;
Józef Ignacy Kraszewski – Stara Baśń (fragmenty);
Clive Staples Lewis - Opowieści z Narnii, cz. I: Lew, Czarownica i stara szafa;
Maria Kruger - Godzina pąsowej róży;
Lucy Maud Montgomery - Ania z Zielonego Wzgórza;
Zbigniew Nienacki - Pan Samochodzik i Templariusze;
Edmund Niziurski - Sposób na Alcybiadesa;
Hanna Ożogowska - Dziewczyna i chłopak, czyli heca na 14 fajerek;
Henryk Sienkiewicz - W pustyni i w puszczy;
Alfred Szklarski - Tomek w krainie kangurów;
Juliusz Verne - W 80 dni dookoła świata;
Walery Przyborowski - Szwedzi w Warszawie;
Jan Twardowski - Zeszyt w kratkę;
Mark Twain - Przygody Tomka Sawyera.
W gimnazjach, uczniowie będą czytali następujące lektury:
Wybrane utwory z klasyki światowej:
Biblia (w tym Pieśń nad Pieśniami, Hymn św. Pawła o miłości, Apokalipsa - fragmenty);
Homer - Iliada lub Odyseja (fragmenty);
Sofokles - Antygona;
Pieśń o Rolandzie (fragmenty);
Wiliam Szekspir - Romeo i Julia;
Miguel Cervantes - Don Kichote (fragmenty);
Karol Dickens - Opowieść wigilijna;
Antoni Czechow - Śmierć urzędnika;
Antoine de Saint Exupéry - Mały Książę;
Ernest Hemingway - Stary człowiek i morze.
Wybrane utwory z klasyki polskiej:
Bogurodzica;
Arkady Fiedler – Dywizjon 303;
Aleksander Kamiński - Kamienie na szaniec;
Jan Dobraczyński - Marcin powraca z daleka;
Miron Białoszewski - Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty);
Jan Kochanowski – Pieśń: Czego chcesz od nas, Panie... oraz wybrane fraszki i treny;
Ignacy Krasicki – wybrane bajki i jedna z satyr;
Adam Mickiewicz - Ballady i romanse, Dziady cz. II, Pan Tadeusz (fragmenty);
Henryk Sienkiewicz - Krzyżacy;
Aleksander Fredro – Zemsta;
Bolesław Prus - Kamizelka;
Juliusz Słowacki - Balladyna (fragmenty);
Stefan Żeromski - Syzyfowe prace; Zofia Kossak–Szczucka – Bursztyny.
W liceach ogólnokształcących, liceach profilowanych, technikach, uzupełniających liceach ogólnokształcących i technikach uzupełniających uczniowie będą czytać następujące lektury:
W zakresie literatury polskiej:
Bogurodzica w kontekście poezji średniowiecznej;
Jan Kochanowski – Pieśni, treny (wybór);
poezja baroku (wybór);
Ignacy Krasicki – Pieśń: Hymn do miłości Ojczyzny, satyry i liryki (wybór);
Stanisław Staszic – Przestrogi dla Polski (fragmenty);
Adam Mickiewicz - Pan Tadeusz, Dziady cz. III;
Juliusz Słowacki – Kordian lub Zygmunt Krasiński – Nie-Boska komedia (wybrane sceny z dramatów);
wybór poezji romantycznej (w tym utwory Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Cypriana Kamila Norwida);
Bolesław Prus - Lalka;
Eliza Orzeszkowa - Nad Niemnem (fragmenty);
Henryk Sienkiewicz - Quo Vadis, Potop;
wybór poezji młodopolskiej;
Stanisław Wyspiański – Wesele;
Władysław Stanisław Reymont - Chłopi, tom I: Jesień;
Stefan Żeromski – Ludzie bezdomni, Przedwiośnie;
Maria Dąbrowska - Noce i dnie (fragmenty);
Zofia Nałkowska – Granica;
Sławomir Mrożek - Tango;
Tadeusz Borowski - Pożegnanie z Marią;
Gustaw Herling-Grudziński – Inny świat;
Jan Dobraczyński – Listy Nikodema;
wybór poezji XX wieku (w tym utwory Bolesława Leśmiana, Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, Marii Pawlikowskiej- Jasnorzewskiej, Czesława Miłosza, Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Tadeusza Różewicza, Mirona Białoszewskiego, Wisławy Szymborskiej, Stanisława Barańczaka, ks. Jana Twardowskiego);
Jan Paweł II – Pamięć i tożsamość;
Wiesław Myśliwski – Kamień na kamieniu;
Ryszard Kapuściński – Cesarz; W zakresie literatury powszechnej:
Sofokles - Król Edyp;
Horacy - wybór pieśni;
Wiliam Szekspir - Makbet;
Molier - Świętoszek;
Fiodor Dostojewski - Zbrodnia i kara;
George Orwell - Folwark zwierzęcy;
wybrana powieść europejska XX wieku.
Uczniowie, którzy wybiorą kształcenie w zakresie rozszerzonym będą czytali następujące lektury:
W zakresie literatury polskiej:
Jan Kochanowski - Treny;
wybrany dramat romantyczny Juliusza Słowackiego lub Zygmunta Krasińskiego;
Maria Kuncewiczowa – Cudzoziemka;
Jan Dobraczyński – Cień Ojca.
Literatura powszechna:
Dante Alighieri - Boska Komedia (fragmenty Piekła);
Michaił Bułhakow - Mistrz i Małgorzata;
Święty Augustyn - Wyznania (fragmenty);
Platon – Obrona Sokratesa.
|
To nie jest głupie.
agnieszka_ask - 14 Czerwca 2007, 11:18
Święty Augustyn - "Wyznania" (fragmenty); - a po co?
No i brakuje mi Rozmów z katem - to była dobra książka, pokazywała problem z drugiej strony
Rafał - 14 Czerwca 2007, 11:24
Filozofia sw.Augustyna jest bardzo humanistyczna. Jego powiedzenie "kochaj i rób co chcesz" - zaskakuje mnie aktualnością.
Piech - 14 Czerwca 2007, 11:25
Ja też nie widzę istotnych problemów. Standardowy zestaw minimalny.
Dobraczyńskiego mogliby sobie odpuścić bez żadnej straty dla młodych umysłów.
Zgadzam się z Romkiem P., że powinien być Lem. Najlepiej Opowieści o Pilocie Pirxie, na zachęte.
agnieszka_ask - 14 Czerwca 2007, 12:30
Uważam że św. Augustyn ma służyć przemycaniu chrześcijańskich doktryn. To powinno być przerabiane na religii a nie na polskim. To samo tyczy się książki Jana Pawła II.
Rafał - 14 Czerwca 2007, 12:36
Ależ Agnieszko, z tych wszystkich autorów zdecydowana większość przemyca chrześcijańskie doktryny, chcesz wyciąć całkowicie historię literatury od średniowiecza w górę?
agnieszka_ask - 14 Czerwca 2007, 12:38
Nie , ale boli mnie, że wywalili naprawdę dobre książki na rzecz czegoś, co powinno być przerabiane na religii bądź etyce.
Piech - 14 Czerwca 2007, 12:42
Co mianowicie wywalili?
|
|
|