To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ


Piknik na skraju drogi [książki/literatura] - Lektury szkolne i edukacja

Ziuta - 31 Maj 2007, 17:44

I na cholerę Dobraczyński. To zdaje się PAX-owski komuch był.
ihan - 1 Czerwca 2007, 09:22

I jak zwykle sie okazało, że to wszystko była prowokacja i brutalny atak GW przyjaciela młodzieży. A fe.
Godzilla - 1 Czerwca 2007, 09:22

A taki rycerz Roland z mózgiem wylewającym się przez uszy zdążył jeszcze wrogów poszczerbić na polu bitwy i kamień mieczem podziabać. No i kto był większy chojrak?
ihan - 1 Czerwca 2007, 09:26

To jakieś nędzne pomówienia, że rycerzom mózg nie był niezbędny.
Godzilla - 1 Czerwca 2007, 09:39

Jak to? Przecież "Pieśń o Rolandzie" tako rzecze?
Rafał - 1 Czerwca 2007, 09:45

No dobra, gdzie te spisy lektur? Stary i nowy?
Piech - 1 Czerwca 2007, 09:53

Rafał napisał/a
No dobra, gdzie te spisy lektur? Stary i nowy?

Okazuje się, że to są tylko propozycje, choć wczorajsza prasa przedstawiała to jako fakt dokonany. Nihil novi...

ihan - 1 Czerwca 2007, 09:59

Cóż Piechu, znając sposób działania Ministerstwa Edukacji (i nie tylko w zasadzie) i poprzednie wesołe ustalenia maturalne jakoś lepiej się czuję gdy prasa alarmuje wcześniej. Nawet jeśli jest to działanie przesadzone daje przynajmniej czas na kontrreakcje.
Piech - 1 Czerwca 2007, 10:02

A ja bym wolał, żeby prasa informowała zamiast alarmować.
Czy jest jakiś problem z informowaniem?

ihan - 1 Czerwca 2007, 11:20

Z powodów które podałam wyżej. Wiem, że się z tym nie zgadzasz, ale gdyby zachowania rządzących były normalne i przewidywalne wystarczyłoby informowanie. W obecnej sytuacji jednak alarmowanie staje się konieczne.
agnieszka_ask - 1 Czerwca 2007, 11:22

ihan, popieram, zwłaszcza, że ostatnio bardzo popularne jest odwracanie kota ogonem.
Piech - 1 Czerwca 2007, 11:34

ihan napisał/a
W obecnej sytuacji jednak alarmowanie staje się konieczne.

W tym tkwi założenie, że odbiorca ma problem z przyswajaniem wiadomości albo że trzeba na niego wpływać, "urabiać". Nie potrzebuję takiej prasy.

ihan - 1 Czerwca 2007, 11:44

Gdyby odbiorca nie miał problemu, może rządziliby nami mądrzy ludzie.
A. Pilipiuk - 1 Czerwca 2007, 13:03

tia... gazeta wybiórcza - i wszystko jasne...
Martva - 1 Czerwca 2007, 18:20

Ja nie wiem skąd się Romanowi wzięło, że się nie przerabia Sienkiewicza. Bo niestety się przerabia. Krzyżacy, W pustyni i w puszczy, Potop, Quo vadis i Szkice węglem - mało mu?
Ziuta - 1 Czerwca 2007, 18:36

Niewiedza o przerabianiu w szkole Sienkiewicza wydaje się powszechna. Pewnie dlatego, że to wygodne. Giertych ma się o co pieklić, jego przeciwnicy cieszą się, że młodzieży nie katują tym zapiekłym nacjonalistą i szowinistą. Obie strony są kontent, mają sens życia.
Agi - 1 Czerwca 2007, 18:41

Mnie czytanie Sienkiewicza specjalnie nie bolało, za to Ludźmi Bezdomnymi rzucałam o ścianę.
Uważam, że kanon lektur powinien zawierać najwybitniejszych autorów reprezentatywnych dla danego okresu literatury, a nie służyć jako narzędzie indoktrynacji, w którąkolwiek stronę.

Adanedhel - 1 Czerwca 2007, 19:53

Ziuta napisał/a
Niewiedza o przerabianiu w szkole Sienkiewicza wydaje się powszechna. Pewnie dlatego, że to wygodne. Giertych ma się o co pieklić, jego przeciwnicy cieszą się, że młodzieży nie katują tym zapiekłym nacjonalistą i szowinistą. Obie strony są kontent, mają sens życia.


Ale przecież Sienkiewicz jest w lekturach obowiązkowych. I to w kilku odsłonach. Żadni komuniści ani liberałowie nigdy go nie wywalili. W tej sprawie Giertych po prostu kłamie - bo nie chce mi się wierzyć, żeby był aż takim oszołomem.

Martva - 1 Czerwca 2007, 21:00

No właśnie, ja mam takie wrażenie że mu się nie chciało zajrzeć do tych list tylko z góry uznał, że Sienkiewicza na nich nie ma, bo to przecież patriotyczna literatura a młodzież jest wychowywana niepatriotycznie.
Albo coś w ten deseń.
Komentarz Szymborskiej mi się spodobał, zwłaszcza to o Nowych Atenach jako obowiązkowego podręcznika wiedzy o świecie ;P:

Adanedhel - 1 Czerwca 2007, 21:04

Komentarz Szymborskiej był dobry. Ale mi najbardziej spodobał się komentarz Kazimierza Kutza . Jest po prostu piękny :mrgreen:
May - 1 Czerwca 2007, 22:50

Drodzy moi, w Anglii dzieci wogole nie maja kursu literatury swiatowej. A z pisarzy angielskich omawia sie szczegolowo wylacznie tworczosc Szekspira. Moje starsze dziecko w tym roku szkolnym mialo dwie lektury - Folwark Zwierzecy Orwella i Tempest (Burza) Szekspira. I tyle.
Co ciekawe - Anglicy kupuja znacznie wiecej ksiazek niz Polacy. W moim miescie (10 tys mieszkancow) sa dwie normalne ksiegarnie, tania ksiazka, ksiegarnia charytatywna oxfamu, oprocz tego dzial ksiazkowy maja jeszcze ze dwa sklepy i wszystkie z naszych 6 charity shops. Paradoksalnie wyglada na to, ze kurs literatury w szkole nie jest potrzebny, zeby rozbudzic sklonnosc do czytania...
A moje dziecko, ktore w Polsce czytalo z trudem i niezbyt chetnie, teraz wrecz polyka ksiazki (ale nie chce czytac po angielsku, za to wedrowycze zna niemalze na pamiec :wink: ). Fakt, ze bardzo pilnowalam, zeby mu czytac jak byl maly (pilnuje tez czytania Kat, choc ksiazki, ktore wybiera w bibliotece, moga czasem przyprawic o bol zebow :twisted: ) na pewno teraz owocuje!

Selithira - 2 Czerwca 2007, 01:43

A ja, jak zwykle, ze spóźnionym zapłonem :roll: Na ogół nie lubię czytać tego, co mi się narzuca. Ale "Ferdydurke" mi się podobałp. "Fausta" też jakoś przeczytałam lekko i bez oporów. Itd, itp... Jeśli takie lektury zostaną usunięte z listy, to się w liceum chyba zanudzę na śmierć... :?

PS, zapomniałam dodać, jak Wy macie dobrze, że to już za Wami :P

Rafał - 14 Czerwca 2007, 11:10

Znalazłem !!!
Cytat
W szkołach podstawowych, w klasach I–III, uczniowie będą czytali następujące lektury:

Alan Aleksander Milne – Kubuś Puchatek, Chatka Puchatka;
Władysław Bełza – Kto ty jesteś? Polak mały!;
Jan Brzechwa – Moje ulubione wiersze;
Wanda Chotomska – Legendy polskie;
Alina i Czesław Centkiewiczowie – Anaruk, chłopiec z Grenlandii;
Mira Jaworczakowa – Jacek, Wacek i Pankracek;
Maria Konopnicka – Na jagody;
Maria Kownacka – Plastusiowy pamiętnik;
Maria Kruger – Karolcia;
Hugh Lofting – Doktor Dolittle i jego zwierzęta;
Astrid Lindgren – Dzieci z Bullerbyn;
Kornel Makuszyński – Awantura o Basię;
Jan Twardowski – Patyki i patyczki;
Julian Tuwim - Wiersze dla dzieci: Lokomotywa, Słoń Trąbalski.

W szkołach podstawowych, w klasach IV–VI, uczniowie będą czytali następujące lektury:

Carlo Collodi – Pinokio;
Karol Bunsch – Dzikowy Skarb (fragmenty);
Daniel Defoe - Robinson Crusoe;
Irena Jurgielewiczowa - Inna?;
Rudyard Kipling - Księga Dżungli;
Józef Ignacy Kraszewski – Stara Baśń (fragmenty);
Clive Staples Lewis - Opowieści z Narnii, cz. I: Lew, Czarownica i stara szafa;
Maria Kruger - Godzina pąsowej róży;
Lucy Maud Montgomery - Ania z Zielonego Wzgórza;
Zbigniew Nienacki - Pan Samochodzik i Templariusze;
Edmund Niziurski - Sposób na Alcybiadesa;
Hanna Ożogowska - Dziewczyna i chłopak, czyli heca na 14 fajerek;
Henryk Sienkiewicz - W pustyni i w puszczy;
Alfred Szklarski - Tomek w krainie kangurów;
Juliusz Verne - W 80 dni dookoła świata;
Walery Przyborowski - Szwedzi w Warszawie;
Jan Twardowski - Zeszyt w kratkę;
Mark Twain - Przygody Tomka Sawyera.

W gimnazjach, uczniowie będą czytali następujące lektury:

Wybrane utwory z klasyki światowej:
Biblia (w tym Pieśń nad Pieśniami, Hymn św. Pawła o miłości, Apokalipsa - fragmenty);
Homer - Iliada lub Odyseja (fragmenty);
Sofokles - Antygona;
Pieśń o Rolandzie (fragmenty);
Wiliam Szekspir - Romeo i Julia;
Miguel Cervantes - Don Kichote (fragmenty);
Karol Dickens - Opowieść wigilijna;
Antoni Czechow - Śmierć urzędnika;
Antoine de Saint Exupéry - Mały Książę;
Ernest Hemingway - Stary człowiek i morze.

Wybrane utwory z klasyki polskiej:
Bogurodzica;
Arkady Fiedler – Dywizjon 303;
Aleksander Kamiński - Kamienie na szaniec;
Jan Dobraczyński - Marcin powraca z daleka;
Miron Białoszewski - Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty);
Jan Kochanowski – Pieśń: Czego chcesz od nas, Panie... oraz wybrane fraszki i treny;
Ignacy Krasicki – wybrane bajki i jedna z satyr;
Adam Mickiewicz - Ballady i romanse, Dziady cz. II, Pan Tadeusz (fragmenty);
Henryk Sienkiewicz - Krzyżacy;
Aleksander Fredro – Zemsta;
Bolesław Prus - Kamizelka;
Juliusz Słowacki - Balladyna (fragmenty);
Stefan Żeromski - Syzyfowe prace; Zofia Kossak–Szczucka – Bursztyny.
W liceach ogólnokształcących, liceach profilowanych, technikach, uzupełniających liceach ogólnokształcących i technikach uzupełniających uczniowie będą czytać następujące lektury:

W zakresie literatury polskiej:
Bogurodzica w kontekście poezji średniowiecznej;
Jan Kochanowski – Pieśni, treny (wybór);
poezja baroku (wybór);
Ignacy Krasicki – Pieśń: Hymn do miłości Ojczyzny, satyry i liryki (wybór);
Stanisław Staszic – Przestrogi dla Polski (fragmenty);
Adam Mickiewicz - Pan Tadeusz, Dziady cz. III;
Juliusz Słowacki – Kordian lub Zygmunt Krasiński – Nie-Boska komedia (wybrane sceny z dramatów);
wybór poezji romantycznej (w tym utwory Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Cypriana Kamila Norwida);
Bolesław Prus - Lalka;
Eliza Orzeszkowa - Nad Niemnem (fragmenty);
Henryk Sienkiewicz - Quo Vadis, Potop;
wybór poezji młodopolskiej;
Stanisław Wyspiański – Wesele;
Władysław Stanisław Reymont - Chłopi, tom I: Jesień;
Stefan Żeromski – Ludzie bezdomni, Przedwiośnie;
Maria Dąbrowska - Noce i dnie (fragmenty);
Zofia Nałkowska – Granica;
Sławomir Mrożek - Tango;
Tadeusz Borowski - Pożegnanie z Marią;
Gustaw Herling-Grudziński – Inny świat;
Jan Dobraczyński – Listy Nikodema;
wybór poezji XX wieku (w tym utwory Bolesława Leśmiana, Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, Marii Pawlikowskiej- Jasnorzewskiej, Czesława Miłosza, Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Tadeusza Różewicza, Mirona Białoszewskiego, Wisławy Szymborskiej, Stanisława Barańczaka, ks. Jana Twardowskiego);
Jan Paweł II – Pamięć i tożsamość;
Wiesław Myśliwski – Kamień na kamieniu;
Ryszard Kapuściński – Cesarz; W zakresie literatury powszechnej:
Sofokles - Król Edyp;
Horacy - wybór pieśni;
Wiliam Szekspir - Makbet;
Molier - Świętoszek;
Fiodor Dostojewski - Zbrodnia i kara;
George Orwell - Folwark zwierzęcy;
wybrana powieść europejska XX wieku.

Uczniowie, którzy wybiorą kształcenie w zakresie rozszerzonym będą czytali następujące lektury:

W zakresie literatury polskiej:
Jan Kochanowski - Treny;
wybrany dramat romantyczny Juliusza Słowackiego lub Zygmunta Krasińskiego;
Maria Kuncewiczowa – Cudzoziemka;
Jan Dobraczyński – Cień Ojca.

Literatura powszechna:

Dante Alighieri - Boska Komedia (fragmenty Piekła);
Michaił Bułhakow - Mistrz i Małgorzata;
Święty Augustyn - Wyznania (fragmenty);
Platon – Obrona Sokratesa.


To nie jest głupie.

agnieszka_ask - 14 Czerwca 2007, 11:18

Święty Augustyn - "Wyznania" (fragmenty); - a po co?
No i brakuje mi Rozmów z katem - to była dobra książka, pokazywała problem z drugiej strony

Rafał - 14 Czerwca 2007, 11:24

Filozofia sw.Augustyna jest bardzo humanistyczna. Jego powiedzenie "kochaj i rób co chcesz" - zaskakuje mnie aktualnością.
Piech - 14 Czerwca 2007, 11:25

Ja też nie widzę istotnych problemów. Standardowy zestaw minimalny.
Dobraczyńskiego mogliby sobie odpuścić bez żadnej straty dla młodych umysłów.
Zgadzam się z Romkiem P., że powinien być Lem. Najlepiej Opowieści o Pilocie Pirxie, na zachęte.

agnieszka_ask - 14 Czerwca 2007, 12:30

Uważam że św. Augustyn ma służyć przemycaniu chrześcijańskich doktryn. To powinno być przerabiane na religii a nie na polskim. To samo tyczy się książki Jana Pawła II.
Rafał - 14 Czerwca 2007, 12:36

Ależ Agnieszko, z tych wszystkich autorów zdecydowana większość przemyca chrześcijańskie doktryny, chcesz wyciąć całkowicie historię literatury od średniowiecza w górę?
agnieszka_ask - 14 Czerwca 2007, 12:38

Nie :) , ale boli mnie, że wywalili naprawdę dobre książki na rzecz czegoś, co powinno być przerabiane na religii bądź etyce.
Piech - 14 Czerwca 2007, 12:42

Co mianowicie wywalili?


Partner forum
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group