Historia - Anegdoty historyczne i inne smaczne kąski
Fidel-F2 - 14 Grudnia 2015, 12:44
robisz doktorat z archeologii?
elam - 15 Grudnia 2015, 19:28
U mnie w korpo to było na szkoleniu.
eta - 17 Grudnia 2015, 07:07
Luc du Lac napisał/a | z ciekawostek:
Cytat |
1. Amerykański standard szerokości torów kolejowych (odstępu szyn) wynosi 4 stopy, 8.5 cala. Prawda, że to dziwaczna liczba? A czy wiesz dlaczego taki właśnie standard się stosuje?
2. Ponieważ w ten sposób buduje się linie kolejowe w Anglii, a właśnie angielscy przybysze budowali amerykańskie linie kolejowe. Dlaczego jednak Angli cy budowali je właśnie tak?
3. Ponieważ pierwsze linie kolejowe, budowali ci sami ludzie, którzy budowali wcześniej linie tramwajowe, a tam właśnie stosowano ten standard. Dlaczego jednak stosowano tam ten standard?
4. Ponieważ ludzie, którzy budowali linie tramwajowe, używali tych samych szablonów i narzędzi, jakich używali przy budowie wagonów tramwajowych, które miały taki odstęp kół. W porządku! Ale dlaczego wa gony miały taki właśnie dziwaczny odstęp kół?
5. No cóż, gdyby próbowali zastosować jakiś inny rozstęp, łamali by pewną starą zasadę budowy dalekobieżnych dróg angielskich, ponieważ mają one taki właśnie odstęp kolein na koła. Któż to budował te starodawne drogi z koleinami?
6. Pierwsze dalekobieżne drogi w Europie (i Anglii) zbudowało Imperium Rzymskie dla swoich legionów. Drogi te są w użyciu dotychczas. Ale skąd te koleiny?
7. Pierwotne koleiny uformowały rzymskie rydwany wojenne; każdy inny użytkownik tych dróg musiał się dostosować do nich, gdyż inaczej uszkodziłby koła swoich pojazdów. Ponieważ rydwany były wykonywane dla lmperium Rzymskiego, były one wszystkie do siebie podobne jeśli idzie o rozstęp kół. Jak widać amerykański standard odstępu szyn kolejowych: 4 stopy i 8.5 cala, pochodzi od parametrów technicznych rzymskich rydwanów bojowych. A biurokracja jest wieczna.
A więc następnym razem, kiedy dostaniecie do ręki jakąś dokumentację techniczną i zaczniecie podejrzewać, że może ona mieć coś wspólnego z końską dupą, będziecie mieli całkowitą rację, ponieważ rzymskie rydwany wojenne były konstruowane tak, aby ich szerokość była dostosowana do sumarycznej szerokości zadów dwu koni bojowych.
A teraz małe rozwinięcie tematu...
Kiedy spoglądacie na kosmiczny wahadłowiec na stanowisku startowym, widzicie dwie duże rakiety startowe przymocowane po bokach głównego zbiornika paliwa. Są to rakiety na paliwo stałe, w skrócie: SRB, produkowane w firmie Thiokol, w Utah, w U.S.A. Inżynierowie, którzy projektowali SRB woleliby, aby były one nieco grubsze, ale... SRB transportuje się z wytwórni na stanowisko startowe koleją. Tak się złożyło, że linia kolejowa biegnie na pewnym odcinku przez tunel wydrążony w górze. Rakiety muszą się zmieścić w tym tunelu. Tunel jest tylko odrobinę szerszy niż linia kolejowa, a linia ta, jak już wiecie, ma szerokość dwu końskich tyłków.
Tak więc jeden z głównych szczegółów konstrukcyjnych kosmicznego wahadłowca, być może najbardziej nowoczesnego systemu transportowego na świecie, został zdeterminowany ponad dwa tysiące lat temu przez szerokość końskiej *beep*.
A wy nadal myślicie, że nazwanie kogoś końską dupą jest dla niego ujmą...
|
|
miedzy punktem 5 i 6 jest przerwana narracja
Luc du Lac - 18 Grudnia 2015, 08:49
eta napisał/a |
miedzy punktem 5 i 6 jest przerwana narracja |
rozwiń proszę
gorat - 19 Grudnia 2015, 00:12
Podejrzewam, że zabrakło informacji też o tym, że Rzymianie bywali także Londyńczykami.
eta - 13 Stycznia 2016, 09:24
Luc du Lac napisał/a | eta napisał/a |
miedzy punktem 5 i 6 jest przerwana narracja |
rozwiń proszę |
5. No cóż, gdyby próbowali zastosować jakiś inny rozstęp, łamali by pewną starą zasadę budowy dalekobieżnych dróg angielskich, ponieważ mają one taki właśnie odstęp kolein na koła. Któż to budował te starodawne drogi z koleinami?
5a. No cóż, gdyby próbowali zastosować jakiś inny rozstęp, nie mogliby postawić dyliżansów w charakterze wagonów;
5b. a dylizanse miały własnie taki rozstaw, gdyz część drug na Wyspie to ciągi kamieni z wyżłobionymi koleinami, a inny rozstaw skutkowałby jazda w przechyle i/lub połamaniem kół
6. Pierwsze dalekobieżne drogi w Europie (i Anglii) zbudowało Imperium Rzymskie dla swoich legionów. Drogi te są w użyciu dotychczas. Ale skąd te koleiny?
Luc du Lac - 13 Stycznia 2016, 09:40
hm? przeca nadali to w pkt. 7
eta - 14 Stycznia 2016, 14:45
Luc du Lac napisał/a | hm? przeca nadali to w pkt. 7 |
ale nie wyjaśniki dlaczego misieli zastosować odstęp, zasada zasadą , można olać, ale fizycznie postawili dyliżanse na torach, wymieniając tylko profil kół (no bo koleiny były wklesłe, a tory wypukłe)
dodatkowo należy zwrócic uwage że koleiny w rzymskich drogach były wykute celowo, nie wyżłobione w miarę używania.
Luc du Lac - 1 Maj 2016, 17:28
Pewien dysonans w czasie zabytkowania Drezna,
Tam A2M to A1S
ale nie o tym
co krok słyszy się (widzi zresztą tyż) i wielkości tego królika - w zasadzie gdyby nie on to nie byłoby po co jeździć do Drezna - jest na pewno symbolem rozkwitu Saksonii. Jest to z deka irytujące. Także ciągłe podkreślanie że władał Polską-Litwą.
Fidel-F2 - 1 Maj 2016, 22:10
Masz jakieś wewnętrzne opory w napisaniu August II Mocny? Nie uważasz, że taka maniery może być z deka irytujaca?
dalambert - 2 Maj 2016, 00:26
jeżeli już ro A3S - August Sas syn Mocnego to numerek 3.
Luc du Lac - 2 Maj 2016, 02:52
uhm, skrótowość wyszła,
nasz August II Mocny to u nich August I Starke - trochę z tymi numerkami jest zamieszania, bo różne źródła stosują różną numeracje (albo saską albo polską)
Luc du Lac - 1 Czerwca 2017, 10:07
nie ma że Blitzkrieg.
dalambert - 1 Czerwca 2017, 10:57
No, no i panzery w alkomat dmuchają
Rafał - 9 Listopada 2017, 13:05
Wczoraj pół sąsiedniego miasteczka zostało sparaliżowane, bo komuś się kiedyś zapomniało most rozminować. Z bliska wyglądało to tak:
https://www.facebook.com/...03594576408531/
Najciekawsze, że można było się tego spodziewać, jak również z 99% pewnością można wskazać kolejne zaminowane mosty. Bo skoro 3 z kolei most poddawany remontowi okazał się zaminowany, to pozostałe też muszą być.
|
|
|